familjen

jag kan sticka.
jag kan virka.
jag kan sy
och måla.
jag kan laga mat.
det är viktigt.
jag kan till och med baka ibland.
jag kan fotografera.
jag kan brodera.
jag kan inte sjunga men jag gör det ändå.
för jag älskar musik.

jag lärde mig sticka när jag var tre år gammal. jag fick ett par strumpstickor och ett rött och ett vitt nystan i julklapp. det var på friggagatan. jag blev alldeles överlycklig, jag lärde mig sticka och tyckte jag var lika duktig som min syster och mamma.
när jag var sex år gammal gjorde jag en liten stickkorg (med lock) av papper till min mormor. den var full av små garnnystan gjorda av sytråd i olika färger. jag gjorde även små halvfärdiga stickningar av sytråd med knappnålar som stickor.
mormor har den fortfarande kvar, den ligger bakom glaset i en av hennes bokhyllor där den trängs tillsammans med porslinstomtar, vaser och gudvetvad.
men jag är glad att den finns kvar.

mest av allt är jag glad att jag fått lära mig allt detta. att jag kommer från en familj där man tyckt att det varit viktigt att kunna sticka, sy, måla, laga mat and so on. att man tyckt det varit så viktigt att man fört det vidare till sina barn så fort de visat minsta intresse.
det är jag glad för.

tack, familjen.



Kommentarer
Postat av: Barbro i E:a

HIHI...gillade att du gjort en stickkorg till din mormor... :D Tänk vad snälla ens föräldrar/mormor/morfar/farmor/farfar är som lärt oss många bra saker <3

2010-10-08 @ 22:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0